wandelende kerstboom

1 mei 2019 - Blantyre, Malawi

wisten jullie dat er bacterien zijn die regen kunnen maken ? Ja dus :Pseudomonas syringi, bijvoorbeeld : bossen zitten er barstenvol mee, luchtstromen vervoeren ze naar boven, waar ze in supergekoelde waterdruppels voor ijsvorming zorgen, die weer regen veroorzaken.....allemaal geleerd bij weer een lezing van de "historic and scientific society of Malawi" door John Wilson, een bosbouwkundige die al meer dan 40 !! jaar in Malawi onderzoek heeft gedaan. Een andere ""Society"" dan de olifantenlezing, maar bijna dezelfde mensen (90% blanken die hier lang wonen plus wazungu zoals ik).

het was geen vrolijk verhaal : ontbossing , daardoor minder regen...maar als er regen valt : modderstromen en erosie....ontbossing omdat mensen hout voor vuur en land voor mais nodig hebben ; minder regen waardoor minder vis in Lake Chilwa, waardoor meer ondervoeding, en ook bijvoorbeeld watervogels bedreigd worden omdat erop wordt gejaagd ( terzijde : er wordt nu zelfs gejaagd op vogels waarop vroeger taboe heerste , zoals de cormorant - aalscholver -waarom taboe ? : als je een aalscholver doodt straft god je met het krijgen van  2 slimme kinderen ...en die willen niet op het land werken, hout halen, maar kosten geld voor school enzo - moet je niet willen) (nog een co geïnteresseerd in een onderzoekje naar correlatie  tussen onderwijsniveau en aalscholverstand in het land ?)

een ijzeren greep van overbevolking, armoede en alle bovengenoemde ellende - in een land dat al voor 40% aan het donorinfuus licht.....brrr. Ik weet het ook niet , doe maar mn ding daar in het ziekenhuis, en zoals mn collega , de zeer nuchtere (Schotse) Patricia zei : misschien is een van die kinderen die we erdoor slepen wel de toekomstige premier die het land uit het moeras trekt....

met al die armoede is het niet verwonderlijk dat iedereen met een witte huid hier als een multimuljonair dan wel wandelende kerstboom wordt gezien en je dus voortdurend wordt benaderd, om geld . Eigenlijk niet eens zoveel regelrechte bedelaars - hoewel die er ook wel zijn , en van die jongetjes die ongevraagd je ruit schoonmaken als je in de file staat - maar veel vaker met "hulpverzoeken""....hele uitgebreide verhalen : mn broer is ontslagen uit het ziekenhuis maar nu kunnen we de ambulance om hem naar huis te brengen niet betalen (klonk aannemelijk , gehonoreerd) ....mijn vrouw is in het kraambed overleden en ik moet naar ...om haar de laatste eer te bewijzen (dat was wel een heel heftige - gehonoreerd) ,,...ik ben teacher op school en ik verzamel geld om met de leerlingen naar het Liwonde wildpark te gaan, zodat ze ook eens een olifant kunnen zien ) (sympathiek, gehonoreerd) ....jongetje , ? 10 jaar? verzamelt geld om met zn jeugdvoetbalteam een uitwedstrijd te kunnen spelen...controle vraag : wat is je positie ; antwoord number 10 : gehonoreerd ) en zo maar door.

Ik word natuurlijk hartelijk uitgelachen door door de wol geverfde afrikagangers.....maar het maakt gewoon duidelijk dat onder een bepaald niveau van welvaart alles stagneert ...al die verhalen kunnen waar zijn, en ze kunnen ook prachtig verzonnen zijn.....maar ja , uiteindelijk gaat het om een paar tientjes (de prijs van een kerstboom).

1. Arda:
    1 mei 2019
    Mooi en huiveringwekkend Alfred!
  2. Neef nils:
    1 mei 2019
    Erg gelachen en soms ook wel even stil van mooie/heftige verhalen! Snapte zelfs een (heel klein) beetje het stuk voor de medics, indrukwekkend wat ze daar gebouwd hebben met de vraag of/hoe ze dit in stand kunnen houden... Goede foto's ook, groot fan van je ferrari. Kijk uit naar de volgende!
  3. Joana:
    2 mei 2019
    Ha Alfred, super leuk dat je dit werk doet, een beetje jaloers, kreeg je blogadres van Dop, ik geniet van je verhalen!
  4. Mieke:
    7 mei 2019
    Indrukwekkend opnieuw Alfred, lees ieder verhaal met veel interesse en vermoed dat er nog een boek(je) inzit met jouw prachtige verhaalkunst !